Kakve su šanse u tužbama protiv banaka

Prenosimo, kao podsećanje i podršku pokretanju sporova protiv banaka, pisanje dnevnog lista “Danas” od 09.05.2011

 

Beograd – Kada je Narodna banka Srbije nedavno najavila skoro stupanje na snagu Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, kojim će bankama između ostalog biti zabranjeno da već ugovorene kamatne stope menjaju po sopstvenoj volji, mimo odobrenja klijenta, sve one su se uzbunile, kritikujući nova pravila i preteći poskupljenjem kredita. Međutim, da je NBS bila u pravu kada je insistirala na uvođenju striktne regulative, pokazuju nedavni primeri Pireus, a sada i KBC banke, čiji su klijenti postali toliko ogorčeni povećanjem kamata na stambene kredite indeksirane u švajcarskim francima, da su odlučili da tuže ove banke i pred sudom ih nateraju da vrate originalno ugovorene kamate.

Nakon pretnje tužbom, prva banka je problem rešila direktnim pregovorima sa klijentima i Nacionalnom organizacija potrošača, dok KBC očigledno još nije voljna na sličan ustupak. Prema navodima nezadovoljnih klijenata ove banke, problem je u tome što je prošle godine, u periodu od aprila do avgusta, KBC banka podigla kamatnu maržu na stambene kredite u „švajcarcima“ čak tri i po puta, čime klijent koji je uzeo kredit jednak vrednosti od 100.000 evra na 30 godina „može da očekuje da bi po osnovu retroaktivnog povećanja kamatne marže mogao da plati od 40.000 do 60.000 evra više u kamatama“.

Naime, KBC banka je 2008. godine nudila promotivnu kamatnu stopu od samo jedan odsto, plus vrednost LIBOR-a (međubankarske kamatne stope za švajcarski franak), ali je prošle godine „fiksni deo“ kamate podigla na 3,5 odsto, pozivajući se na promenjene uslove poslovanja, odnosno poskupljenje depozita u Srbiji kao izvora finansiranja. Iako je banka u ugovor ugradila mogućnost da po svojoj volji menja kamatu, klijenti, koji se sada organizuju kako bi podneli tužbu, tvrde da je takvo ponašanje protivzakonito i podsećaju da ih je KBC banka, kako kažu, prevarila, jer je veliki broj klijenata privukla upravo nudeći kamatu koja je bila niža od one koju su nudili njeni konkurenti (dva odsto), samo da bi je posle zaključenja ugovora samoinicijativno podigla iznad kamate koju ti isti konkurenti i dalje drže na snazi.

Da ovog puta klijenti imaju pravo, proizilazi i iz ranijih izjava čelnika Narodne banke Srbije, koji uporno ponavljaju da je bankama zabranjeno da postupaju na način na koji je KBC, po svemu sudeći, upravo postupila. Tako je viceguverner NBS-a Mira Erić Jović više puta isticala da je Zakonom o obligacionim odnosima zabranjeno sklapati ugovore koji sadrže obavezu klijenta koja nije određena ili odrediva, odnosno da nije dozvoljeno da se banka poziva na svoju poslovnu politiku ili promenjene tržišne uslove kako bi podigla kamate, jer takva vrsta obaveze za klijenta nikako ne može da bude odrediva. Upravo zbog toga što su strane banke u Srbiji često zaključivale ovako nepoštene ugovore, potpuno suprotne dobroj poslovnoj praksi koju je trebalo da ovamo prenesu iz Evrope u kojoj na ovakve „akrobacije“ ne bi smele ni da pomisle, NBS je formulisala zakon kojim će se bankama decidno zabraniti da samoinicijativno podižu kamate.

Osim što su istakli da je njihova kamata i dalje najpovoljnija na tržištu te da su na podizanje stopa bili prinuđeni zbog rasta troškova refinansiranja na međunarodnom tržištu, u KBC banci juče nisu mogli da nam odgovore na pitanja o tome da li je njihova odluka bila zakonita, šta im je Narodna banka rekla povodom ovakvog njihovog ponašanja niti da li su u pregovorima sa nezadovoljnim klijentima. Ipak, odgovore su nam obećali za sutra.

Klizna cena

– Zamislite situaciju da nov trgovinski lanac, želeći da se probije na lokalnom tržištu, pokrene promotivnu kampanju prodaje televizora uz popust – po ceni 100 evra manjoj od tržišne. Vama treba nov televizor, i naravno drage volje se odlučite da televizor kupite u pomenutom trgovinskom lancu. Međutim, nakon mesec dana, pozvoni vam prodavac na vrata i kaže: „Izvinite, naša promotivna kampanja nije dala rezultate koje je rukovodstvo firme očekivalo – moraćete da doplatite još 250 evra za vaš televizor“ – navodi se u pozivu oštećenima da se pridruže grupi nezadovoljnih klijenata KBC banke, koji planiraju tužbu.