Masterkard plaća 200 miliona funti!

Udruženje potrošača „Efektiva“ poziva Komisiju za zaštitu konkurencije (KZK) da konačno reši predmet protiv MasterCard, koji je pokrenut još 2018. godine zbog nezakonitog utvrđivanja minimalnih iznosa tzv. međubankarskih provizija (engl. interchange fees), kako bi se omogućilo nastavljanje sudskog postupka radi naknade štete potrošačima u Srbiji.

U vezi sa tim ukazujemo da je nedavno u Ujedinjenom Kraljevstvu (UK) postignuto poravnanje kojim je svakom potrošaču priznato pravo na naknadu štete zbog iste prakse MasterCard-a. Potrošači u UK će dobiti konkretnu novčanu naknadu – između 45 i 70 funti po osobi (oko 6.000 do 9.000 dinara), iz fonda od 200 miliona funti koji je MasterCard pristao da isplati potrošačima. Ovo pravo imaju svi potrošači u UK, čak i oni koji nikada nisu imali MasterCard, jer su svi plaćali više cene zbog nezakonito visokih provizija koje su banke naplaćivale trgovcima, a trgovci ih prenosili na sve potrošače, bez obzira na način plaćanja.

Podsećamo da je Evropska komisija još 2007. godine utvrdila da je ovim istovetnim ponašanjem MasterCard povredio pravila o zaštiti konkurencije u EU, što je potvrđeno i presudama Opšteg suda EU i Evropskog suda pravde iz 2014. godine. VISA je izbegla donošenje takve odluke samo zato što je prestala sa nezakonitim ponašanjem u EU – ali ne i u Srbiji.

U Srbiji je Udruženje Efektiva pokrenulo gotovo identičnu tužbu – kao reprezentativna nacionalna organizacija za zaštitu potrošača, u ime svih građana Srbije, sa ciljem da se potrošačima nadoknadi šteta nastala zbog iste prakse MasterCard-a. Tužba je podneta Višem sudu u Beogradu, ali postupak ne može da se nastavi dok KZK ne donese konačnu odluku u postupku koji stoji u fioci već sedam godina.

Tužba Efektive u Srbiji je po strukturi, pravnoj osnovi i cilju praktično ista kao tužba u UK. Jedina razlika je što tamo institucije rade u interesu svojih građana, a u Srbiji već sedam godina čekamo da KZK reši ovaj predmet od velikog interesa za građane Srbije!

Potrošači u Srbiji nisu građani drugog reda!

Ne pristajemo da vredimo manje od potrošača u UK ili EU. Državni organi Srbije imaju obavezu da štite interese svojih građana – potrošača, a ne interese multinacionalnih korporacija koje ih godinama eksploatišu i ostvaruju enormnu dobit na njihov račun.

Zahtevamo od KZK da, po uzoru na institucije u EU i UK, donese odluku kojom će utvrditi nezakonitost prakse MasterCard-a i VISA-e, čime će se stvoriti uslovi da sud u Srbiji nastavi postupak koji je Efektiva pokrenula u ime svih potrošača. Samo tako će i potrošači u Srbiji dobiti naknadu štete koja im po zakonu pripada, kao što je to već obezbeđeno potrošačima u UK.

Pozivamo sve građane, medije i stručnu javnost da podrže ovu borbu za jednaka prava i pravdu za potrošače u Srbiji!

Link ka vesti BBC-ja: https://www.bbc.com/news/articles/c14kkjyrk20o