U nastavku teksta je primer ponude turističke agencije, za jednodnevni izlet za predškolce, iz kog se može videti sumnja u način izbora agencije i motiv.
Predškolska ustanova Zvezdara, u okviru koje je vrtić “Plavi čuperak”, raspisalo je javni konkurs za jednodnevne izlete za svoje predškolce. Konkurs je navodno raspisan dana 17.10.2024. (četvrtak), a zatvoren je 21.10.2024. (ponedeljak) u 10h. Faktički, zainteresovane agencije su imale samo 2 radna dana da vide konkurs i dostave ponude.
Zatim, u ponedeljak, najpre Pedagoški kolegijum sačinjava zapisnik o adekvatnosti ponude, a istog dana i Upravni odbor PU donosi odluku o prihvatanju ove (jedine) prispele ponude, te je posao dobila firma HAPPY KIDS TRAVEL doo (dalje HKT).
Zanimljivo je da je ova firma ponudu dostavila odmah sutradan, po raspisivanju konkursa, 18.10.2024, u petak.
Agencija HKT zapravo predstavlja ogranak firme VRELO GOSTILJA doo iz Gostilja, opština Čajetina, koja je u APR registrovana pod delatnošću “delatnosti restorana i pokretnih ugostiteljskih objekata“. Firma je osnovana u aprilu 2023, a HKT je kao ogranak ove firme, registrovan u maju ove godine. HKT je račun u banci otvorilo 20.9.2024, nepunih mesec dana pred konkurs.
Finale svega je da firma Vrelo Gostilja licencu za obavljanje poslova turističkih agencija, dobila 9.10.2024, samo 8 dana pre konkursa, što znači da prethodno nije imala nikakvih iskustava u oblasti realizacije turističkih aranžmana, naročito ne sa decom. Uistinu, realizaciju ovog ugovora, HKT će uraditi sa podizvođačem, agencijom Superlino, što znači da ima dovoljno novčane razlike za angažovanje agencije sa iskustvom. U suštini, to znači da posao dobija agencija koja nema iskustva, a nema ni nameru da organizuje izlet, već će ga kupiti kod agencije koja to uveliko radi.
Što se cene tiče, već smo se nebrojeno puta susretali sa naduvanim cenama, kada su u pitanju izleti i ekskurzije za decu. U ovom slučaju, uzeli smo primer izleta od Beograda do Zasavice, koji prema ovoj ponudi košta 5.420 din + 700 din dnevnica za vaspitača, što izađe na 6.120 din po detetu.
Za decu zaposlenih u ovoj PU, cena je gotovo 4 puta niža, samo 1.500 din! Nepoznato je da li zaposleni PU plaćaju naknadu za dnevnicu vaspitača, jer možda i nije logično da vaspitač sam sebi plati naknadu za svoje dete!
Pretragom ponuda na internetu, došli smo, recimo, do ponude agencije Flamingo travel, koja iz Beograda ima izlet do Zasavice, uz obilazak manastira Vrdnik i etno sela Vrdnička kula, koja za decu košta 1.800 din. Na ovu cenu, samo za Zasavicu, potrebno je platiti ulaznicu od 500 din i ručak za dete, koje za odraslu osobu košta 1.000 din. Dakle, u najskupljoj varijanti, ovaj izlet košta 3.100 din, regularno preko ove agencije.
Dakle, modus operandi u ovom slučaju, prema našim osnovanim sumnjama, je sledeći: Napravi se dogovor oko raspisivanja konkursa za izlet. Potom se registruje agencija i odradi posao oko dobijanja licence. Zatim se raspiše konkurs, sa kratkim rokom realizacije (samo 2 radna dana). Naduva se cena, tako da u njoj ima prostora za angažovanje prave agencije. U jednom danu se expresno izabere te jedina ponuda. Roditelji plate, agencija (koja je dobila posao) deo novca (oko 50%) prebaci na račun agencije koja će realizovati aranžman. Druga polovina se podeli i svi zadovoljni.
Roditelji ovo plaćaju, ne želeći da se pobune i odbiju ovakvu ponudu, i dokle god je tako, agencije će na njima debelo zarađivati. U ovom primeru, sumnjamo da i rukovodstvo škole neće ostati “praznih džepova”.
U nastavku su prateća dokumenta: