Zašto smatramo da je doplata od 500 din, koju Srbija Voz naplaćuje putnicima koji kupuju kartu unutar voza, nezakonita!
U nastavku je dopis koji smo uputili Srbija Vozu, u kom je objašnjenje zakonskih propisa, kao i naš zahtev da se ova naknada ukine:
Obraćamo vam se kao Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva. Povod je informacija da Srbija Voz karte kupljene direktno u vozu, naplaćuje sa dodatnih 500 din.
Smatramo da se radi o nepoštenoj poslovnoj praksi, kao i diskriminaciji putnika. Ovo prvo iz razloga jer putnici nisu unapred informisani o dodatnoj ceni koja se plaća u vozu, pa su oni koji uđu, dovedeni pred svršen čin. Time se kriši član 12 . Zakona o zaštiti potrošača, koji nalaže pružaocu usluge da potrošača unapred informiše o ceni usluge. Diskriminacija je iz razloga jer taj dodatak ne plaćaju svi, odnosno ne plaćaju ga putnici koji polaze sa stanica na kojima nema blagajni i kartomata, ali svakako imaju mogućnost da kartu kupe on line.
Član 13. ZZP kaže da potrošač nije u obavezi da plati bilo kakve dodatne troškove, uključujući i troškove transporta, sa kojima se nije unapred saglasio.
Ovo je i nepravična ugovorna odredba, jer prema definiciji iz člana 42. ZZP, “protivno načelu savesnosti i poštenja, ima za posledicu značajnu nesrazmeru u pravima i obavezama ugovornih strana, na štetu potrošača“. Šteta za potrošača je jasna, jer on će u nekim situacijama, zavisno na kojoj stanici uđe u voz, kartu platiti skoro duplo ili i više od toga.
Ovom prilikom, predlažem da razmotrite naše navode i ukinete dodatnu naplatu od 500 din, koja u ovom slučaju ima svrhu kažnjavanja putnika, te me o tome pisanim putem obavestite. U protivnom, pokrenućemo ovo pitanje pred nadležnim organima i inspekcijama.