Još jedna mala pobeda: EPS prilagođava račune Uredbi, pa će se poziv na broj, menjati svakog meseca!
Elektroprivreda Srbija je ovih dana izdala kratko saopštenje o izmenama poziva na broj na računima potrošača iza kojeg se krije obustavljanje dugogodišnje primene sistema saldiranja potraživanja, prakse zbog koje udruženja Efektiva i Republička unija potrošača vode protiv nje kolektivni potrošački spor pred Ministarstvom unutrašnje i spoljne trgovine.
EPS je objavio da će se počev od januara 2025. godine svakog meseca menjati poziv na broj i da će za domaćinstva, to jest za potrošače, „poslednje četiri cifre novog poziva na broj predstavljati godinu i mesec obračunskog period, na primer XX-XXXXXXXXXXX-2501 na računu za januar 2025. godine“. Navedeno i je i da se „promena odnosi na kupce iz svih regionalnih područja, osim za domaćinstva sa područja iz Beograda, koja će promenu poziva na broj dobiti u narednom periodu, uz naknadno obaveštenje.“
Iza ovog saopštenja, bez obrazloženja koje bi objasnilo svrhu i praktične posledice naznačene promene, krije se prilagođavanje EPS-a novoj Uredbi o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom koja je doneta još u septembru 2023. godine a koja u svom članu 75 stav 7 kaže da se „uz račun prilaže uplatnica koja sadrži podatak o broju računa i obračunskom periodu za koji je račun izdat, za krajnje kupce na garantovanom snabdevanju“. Time se računi i uplatnice za struju upodobljuju i sa članom 90 Zakona o zaštiti potrošača koji nalaže da se računi odnose na pruženu i izmenu uslugu od opšteg ekonomskog interesa, i da važe za obračunski period koji ne može biti duži od mesec dana.
To prilagođavanje najavljeno je na sastanku koji je Efektiva pre mesec dana imala sa predstavnicima EPS-a u Beogradu, tako da je za našu organizaciju ova promena očekivana, a zalagala se za nju i kroz tekstove na svom sajtu i kroz kolektivni potrošački spor pokrenut pre više od tri godine protiv EPS-a zbog primene sistema saldiranja potraživanja.
Suportno dobrim poslovnim običajima drugih pružalaca usluga od opšteg ekonomskog interesa, još važeći računi EPS-a uopšte nisu povezani sa uplatnicama koje se uz njih prilažu kao sastavni deo istog dokumenta.
Telo još važećeg računa za struju odnosi se na konkretni obračunski period, dok je prateća uplatnica bezlična bez oznake obračunskog perioda (npr decembar 2024. godine). Ista je iz meseca u mesec, sa uvek istim pozivom na broj koji je izjednačen sa ED brojem konkretnog potrošača.
Kako su Efektiva i Republička unija potrošača istakli u predlogu za pokretanje kolektivnog potrošačkog spora, takav dizajn uplatnice u službi je nastojanja EPS-a da izbegne zastarevanje nenaplaćenih potraživanja prema potrošačima, a na prvom mestu je u službi primene člana 312 stav 2 Zakona o obligacionim odnosima koji se odnosi na redosled uračunavanja potrošačevih uplata. O posledicama primene te odredbe EPS nikada nije obaveštavao potrošače, pa su oni imali krupnih problema da ustanove za koje su svrhe i obračunske promene njihove uplate knjižene.
Dakle, kada se prosečan potrošač koji nije diplomirani pravnik i nije diplomirani računovođa (što nije dužan da bude) uzda u izgled računa za struju, on kada otcepi uplatnicu od pripadajućeg računa za npr decembar 2024. godine kako bi platio upravo taj račun – smatra da je uplatom namirio upravo taj račun, što je uobičajeno kod drugih pružalaca usluga od opšteg ekonomskog interesa.
Međutim, EPS se oslanjao na član 312 Zakona o obligacionim odnosima koji teret opredeljivanja svrhe uplata istorodnih obaveza prebacuje na uplatioca, i nalaže mu da jasno naznači tu svrhu. Ako je naznači, uplata će biti uračunata u skladu sa nalogom uplatioca. Ako ne naznači, a ima bilo kakvih dospelih dugovanja iz prethodnih obračunskih perioda, njegova uplata će biti uračunata na najstarije nenaplaćeno potraživanje, koje nema veze sa obračunskim periodom za koji je račun izdat. A to potraživanje može biti i zastarelo.
Kada sutra bude utužen ili treba da ostvari neko svoje pravo, potrošač neće imati dokaz da je namirio konkretno potraživanje koje je mislio da namiruje, jer na uplatnici nema dokaza o tome. Postoje samo iznos plaćanja i datum plaćanja. A teret dokazivanja prebačen je na njega.
Poziv na broj, koji se nikada ne menja (suprotno praksi drugih pružalaca usluga od opšteg ekonomskog interesa), u službi je toga da se rasknjižavanje na najstarije nenaplaćeno potraživanje obezbedi i računovodstveno – čak i kada potrošač plaća opštom uplatnicom ili vrši elektronsku uplatu uz jasno naznačivanje za koji obračunski period uplatu vrši. Dakle, čak i kad napiše na opštoj ili elektronskoj uplatnici da plaća npr decembar 2024. godine, uplata će računovodstveno biti rasknjižena na najstarije nenaplaćeno potraživanje. Potrošač bi mogao da zatraži drugačije rasknjižavanje obraćanjem EPS-u (što mu se nigde ne predočava), ili preko suda (što niko ne želi, osim kada je prinuđen).
Postoji još veći problem. Ako potrošač bude utužen, svaka njegova uplata za redovnu potrošnju preko PS-ovih uplatnica se zbog primene istog poziva na broj automatski rasknjižava na utuženo potraživanje, a ne na potraživanje iz računa od kojeg je uplatnica otcepljena, čime se potrošaču nanosi šteta i otežava mu se položaj u obligacionom odnosu, jer on sada generiše novi dug a to i ne zna. Naime, njemu se ne priznaje da je namirio decembar 2024. godne jer je njegova uplata proknjižena na utuženi dug koji je već predat javnom izvršitelju da ga namiri u izvršnom postupku! Ova situacija je takođe veoma istaknuta u kolektivnom potrošačkom sporu koji su Efektiva i Republička unija potrošača pokrenule protiv EPS-a.
Da bi se sve ove nevolje izbegle, poziv na broj će se ubuduće menjati iz meseca u mesec, pa će se tačno znati za koji mesec uplata važi, i ona će biti rasknjižavana upravo na taj mesec.
Samo ako potrošač uplati više, taj višak će se rasknjižavati na najstarije nenaplaćeno potraživanje. Efektiva to ističe, jer joj nije poznato kako će budući računi izgledati i da li će uplatnice i dalje imati blanko polje za upisivanje željene sume za uplatu.