Ne nasedajte na bankarske priče!

Više nego ikada trebalo bi da otvorite četvore oči prilikom podizanja bankarskih pozajmica, otvaranja ili zatvaranja tekućeg računa i korišćenja dozvoljenog minusa, jer vas nepotpune informacije ili navalentnost službenika mogu koštati više nego što mislite dok zadovoljni izlazite iz banke.

Baš kao što je građanima važan svaki dinar, i banke se lavovski bore za klijente pa vam se može dogoditi da vam prećute sve troškove koje ćete platiti ili vas uporno nagovarati da platite bankarsku proviziju ili da ne zatvorite račun. Upozoravamo vas na pet najčešćih grešaka bankarskih službenika koje nikako ne bi trebalo da progutate.

1. Prilikom podizanja kredita, morate sami da postavljate pitanja o visini troškova, mesečnoj rati i tome kako će se i kada ona menjati!
Ovo nije retka situacija da službenici uz plastični osmeh jednostavno „prećutkuju“ sve troškove koje ćete platiti kada potpišete ugovor o zajmu. Prilikom objašnjenja o otplati kredita pominju samo nominalnu kamatnu stopu i mesečni anuitet. Uz to, često ne objašnjavaju kako će vaša kamata da se menja, odnosno da li je usklađuju sa poslovnom politikom banke ili u skladu sa referentnim kamatnim stopama.

Savet: Ne stidite se da u banci provedete i dva sata da biste saznali sve ono što će vas direktno koštati u narednom periodu. Pitajte kolika je efektivna kamatna stopa jer ćete kredit otplaćivati po toj ceni. Takođe, pitajte da li je u ovu kamatu uračunat baš sav trošak, jer je moguće da vas naknadno dočeka izdatak za kreditni biro, procena vrednosti hipoteke i raznih uverenja, potvrda i dozvola. Raspitajte se i kolika je jednokratna naknada banke i da li će vas i kada banka obavestiti o promeni kamate.

2. Objašnjenja su kratka, neprecizna ili prigodno saopštena jezikom koji ne razumete!

Savet: Tražite da vam najdirektnije pokažu primer otplate kredita u celom periodu vraćanja, a da vam za kamatu koju ne mogu predvideti naprave okvirnu računicu. Uz to, zahtevajte da vam pokažu primer istog takvog kredita odranije za koji je kamata poznata.

3. Ugovor vam poture pod nos, a ukoliko krenete da ga čitate, počnu da prevrću očima!

Savet: Ne samo što treba detaljno da ga pročitate pre nego što potpišete, već je najbolje da ga ponesete sa sobom i vratite se tek kad sve prenoći.

4. Zadiranje u razloge gašenja računa ili pitanja kada će vam leći sledeća uplata i srdačne preporuke da ne zatvarate račun, odnosno odmah ostavite novac za bankarsku proviziju.
Savet: Stavite im do znanja da vrlo dobro znate šta hoćete i da je to vaša odluka.

5. Predstavljajući ponude za štednju, ne objasne da je kamata na godišnjem nivou! Uz to, ne pominju kamate drugih banaka!

Savet: Većina kamata računa se na godišnjem nivou pa zato obavezno tražite da vam izračunaju kolika će biti vaša ušteđevina posle isteka roka. Da ne biste prošli kao bos po trnju, trebalo bi ne samo da se pridržavate svih saveta već i zapamtite da je vaše pravo da izaberete uslugu koju hoćete, a to znači da kada završite „rendgen uslova“ u jednoj banci, odete u nekoliko drugih i uporedite uslove.

 

Izvor: S Media